Har du været her før?

Siden jeg læste dette indlæg på en amerikansk blog, har det slået mig, at ja, enhver ved, at de bedste kunder er dem, der kommer tilbage. Så kan man i sin forretning eller restaurant gøre noget for, at kunderne har lyst til at komme tilbage eller rent faktisk kommer tilbage, ja, så er man kommet langt.

På blandt Wagamama og Halifax har jeg lagt mærke til, at de spørger, om man har været der før, når man sætter sig til bords. Det er selvfølgelig dels, fordi de har en slags koncept – på Wagamama kommer retterne ikke samtidig, og på Halifax skal man vælge sin burger, bolle, fritter og dip i en særlig rækkefølge. Men det må også være et trick af en art. Hvis man bliver mindet om, at man har været der før, føler man sig måske lidt mere hjemme. Man er tilbøjelig til at være mere tilgivende, måske? I hvert fald har man jo indledt en slags forhold.

Det minder lidt om den verdensberømte icebraker i baren: “Har jeg ikke set dig før?”

Men helt ærligt, så tror jeg, at de her businesses har fat i den lange ende. Kunne de bare en uge om året, måneden eller en dag om ugen systematisk tjekke op på, hvor mange af deres kunder der er gengangere, så kunne de jo sætte nogle mål op for det – ligesom Disney World gør. Man skal alt andet lige jo bruge mindre energi på tilfredse kunder, som kommer igen end på at få folk ind i varmen igen.

Advertisements
Tagged , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: